sudi sudikanlah ziarah :D

Saturday 10 March 2012

AMANAH DALAM BERSAHABAT ^_^

gambar hiasan ^_^
warga ihsannianz 2010 :D
lawan bagi amanah ialah khianat !, iaitu salah satu ciri kemunafikan dan secare langsungnye termasuk dalam ciri kekafiran . bahasa inggeris disebut sebagai betray dan perbuatan ini adalah hina di sisi Allah ! memperkatakan tentang amanah ini sebenarnya adalah sesuatu yg amat luas skopnya. ambil 1 sahaja contoh yg rapat dgn kita iaitu AMANAH DALAM BERSAHABAT .SEBELUM DTGNYA JIWA UNTUK BERSAHABAT, Islam telah menggariskan beberapa sifat untuk memilih sahabat ! dalam riwayat al bukhari dan muslim, drpd abdullah bin masud r.a. , NABI SAW pnah bersabde yg bermaksud ,,  "sesiapa yg mengasihi sahabatnya maka kasih sygnya itu akn mendorongnya melakukan amalan yg sama dgn sahabatnya. abu sulaiman darami rahimullah berkata ,                                                                           " jangan sekali kali kamu bersahabat melainkan orang yg mempunyai dua sifat ini ,
  1. DIA DAPAT DIAJAK UNTUK BERSAHABAT DALAM URUSAN DUNIAMU DGN JUJUR
  2. DIA DAPAT MENAMBAH KEMANFAATAN DIRIMU UNTUK URUSAN AKHIRATMU.
  3.  
"JIKA KAMU SUKA BERSAHABAT DGN ORG YG BERSIFAT SELAIN DARIPADE ITU , MAKA PASTILAH KAMU SEORANG YG LEMAH AKAL FIKIRANNYA "
 
jadi sebagai seorang mukmin yg memegang amanah Islam dlm kehidupan, bawalah sahabat kita ke arah kebaikan dan sentiasa mengikut panduan yg ditetapkan dalam syariat, usah berlebih juga usah berkurang. Insya-Allah !!
 
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment